Bahan Untuk Membuat Scrap Book

Salam.
Pada entry kali ni nak kongsi tentang bahan untuk membuat scrap book.
Sebelum tu,apa tu scrap book, emm, scrap book ialah cuba untuk mengumpul kenangan anda dalam album helai memo. Ia akan lebih menarik untuk melihat dan seronok untuk dilakukan. Dapatkan album yang anda fikir mungkin cukup untuk gambar-gambar, lihat berapa banyak halaman yang telah dan dibandingkan dengan gambar-gambar yang anda mahu menyusun.
Buat satu helai memo album berdasarkan salah satu tema. Untuk percutian musim panas contohnya, tidak bergabung dengan percutian musim sejuk walaupun anda berbelanja dengan keluarga yang sama. Ia tidak akan melihat pengkhususan jika anda campur beberapa acara dalam satu album. Ia adalah lebih baik jika anda boleh menyusun gambar kerana apabila anda selesai membuat scrap book ia akan kelihatan seperti buku cerita kepada penonton. 

Scrap book ini tidak harus mahal, ia akan kelihatan hebat dengan susun atur yang betul dan hiasan seperti warna kertas dengan tekstur, reben, perhiasan untuk menambah journaling di hadapan scrap book anda atau dalam halaman scrap book anda juga. Anda sentiasa boleh mengambil masa untuk mencari dan mendapatkan album yang paling sempurna seperti yang anda mahu, melayari di internet akan membantu banyak kerana ia akan menawarkan anda banyak scrap book dalam pelbagai saiz, warna dan jenama.
Penghasilan scrap book ini adalah salah satu hobi yang diamalkan secara meluas di Amerika Syarikat.

bahan untuk membuat scrap book
Bahan yang paling penting dalam penghasilan scrap book ialah album itu sendiri. Tidak kira sama ada album yang telah kekal terikat atau album yang masih boleh dimasukkan/dikeluarkan helaianya. Bahan-bahan asas termasuk kertas latar belakang samaada yang bercetak gambar atau menggunakan kad, hiasan pada sudut foto seperti pelekat, pelekap pita gambar, gunting, paper trimmer, pen seni dan gam pelekap.
 Reka bentuk yang lebih terperinci memerlukan alat-alat yang lebih khusus seperti die cut templates, rubber stamps, craft punches, eyelet setters, heat embossing tools and personal die cut machines. Kebanyakkan mereka mengambil masa untuk membuat kertas latar belakang mereka sendiri menggunakan alat-alat yang disebut diatas tadi.

bahan untuk membuat scrap book
Bahan aksesori pelbagai yang disebut sebagai “hiasan”, digunakan untuk menghiasi halaman setiap helai di dalam album. Hiasan termasuk stickers, rub-ons, eyelets, brads, chipboard elements in various shapes, huruf abjad, renda, dawai, kain, manik, setem dan riben. Penggunaan die-cutting machine semakin popular yang dapat mengurangkan penggunaan pisau seretan untuk menghasilkan die templates. Pembuat scrap book juga akan menggunakan keratan majalah untuk menghiasi muka surat setiap helaian.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment